In de digitale wereld van vandaag is online opslag onmisbaar. Of je nu bestanden wilt delen, back-ups wilt maken of overal toegang tot je documenten wilt hebben, cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en OneDrive bieden een oplossing. Maar welke van deze diensten past het beste bij jouw behoeften? In dit artikel vergelijken we de verschillen en overeenkomsten tussen deze drie populaire platforms.
Uiteraard zijn er veel meer online opslag diensten, maar dit zijn de 3 meest bekende en meest gebruikte websites voor online opslag, vandaar dat we deze gebruiken. Andere diensten die we niet mee hebben genomen zijn bijvoorbeeld iCloud Drive van Apple, Amazon Drive en Box.
1. Opslagruimte en prijzen
- Google Drive biedt 15 GB gratis opslagruimte, die wordt gedeeld met Gmail en Google Foto’s. Betaalde abonnementen beginnen bij 100 GB voor €1,99 per maand via Google One.
- Dropbox geeft je slechts 2 GB gratis opslag. Voor meer ruimte kun je kiezen voor Dropbox Plus met 2 TB opslag voor €9,99 per maand.
- OneDrive biedt 5 GB gratis opslag. Met een Microsoft 365-abonnement krijg je 1 TB opslag voor €7 per maand, inclusief toegang tot Office 365-apps zoals Word en Excel.
2. Integratie en gebruiksgemak van online opslag
- Google Drive werkt naadloos samen met Google Workspace (Docs, Sheets, Slides) en is ideaal voor samenwerkingen in real-time.
- Dropbox heeft uitstekende synchronisatie-opties en ondersteunt verschillende platformen, maar heeft minder ingebouwde documentbewerkingstools.
- OneDrive is perfect geïntegreerd met Windows en Microsoft 365, waardoor het een goede keuze is voor gebruikers van Microsoft-producten.
3. Beveiliging en privacy
- Google Drive gebruikt sterke encryptie en biedt tweestapsverificatie (2FA, twee factor authenticatie), maar Google kan gegevens analyseren voor advertentiedoeleinden.
- Dropbox biedt end-to-end encryptie en extra beveiligingsfuncties zoals links die met een wachtwoord worden beveiligd.
- OneDrive gebruikt encryptie en biedt een persoonlijke kluis met extra beveiligingslagen voor gevoelige bestanden.
Onze ervaring met online opslag diensten
Wij maken gebruik van alle 3 de bovengenoemde diensten, voor verschillende doeleinden. Werk en privé houden we bijvoorbeeld gescheiden en Dropbox gebruiken we vooral voor online backups en kopieën van belangrijke documenten.
Onze voorkeur gaat echter vooral uit naar Google Drive. Niet alleen vanwege de ruimte (15GB) maar vooral omdat alles ook op Android (smartphone of tablet) beschikbaar is, online bestanden bewerken erg goed werkt en we de mappenstructuur erg fijn vinden werken.
Conclusie
Welke online opslagdienst het beste bij je past, hangt af van je specifieke behoeften. Google Drive is ideaal voor samenwerking en integratie met Google-apps, Dropbox blinkt uit in eenvoudige bestandsdeling en synchronisatie, terwijl OneDrive perfect is voor gebruikers van Microsoft 365. Kies de dienst die het beste aansluit bij jouw werkwijze en opslagbehoeften. Uiteraard kun je ook alle 3 de diensten gebruiken, mits je goed onthoudt welke dienst je voor welk doel gebruikt.
Graag zien we jouw reactie met je ervaring of tips hieronder terug! Heb je een vraag over online opslag? Neem dan contact met ons op.